Dogparkour är en snabbt växande hundsport i Sverige så på ett medlemsmöte 2023 bestämde vi att utforma och bygga olika hinder till en bana. Det viktiga var att den skulle passa olika typer av hundar, olika storlekar och med olika förmågor och förutsättningar. Alla kan träna parkour, det gäller bara att ha lite fantasi och att anpassa övningarna efter dig och din hunds kapacitet.

Klubbens dogparkourbana är byggd med återbrukat material som parkourgänget kört runt och hämtat på olika ställen. Medlemmar har bidragit, Ljungby Kommun så som Bredemad, mark och miljö och Ljungby Energi har sponsrat klubben på olika sätt.

Dogparkour bygger på samma filosofi som Parkour för människor, att ta sig fram längs en bana med olika hinder. Det är en utmanande och rolig aktivitet där hunden lär sig agera i sin omgivning. Precis som i den mänskliga versionen ska hunden hitta vägar att ta sig över, under, genom, balansera och klättra på olika hinder.

Tänk hela tiden på hundens säkerhet!

Innan du sätter i gång

Det är viktigt att du värmer upp hunden innan ni börjar. Belöning är alltid bra! Efter övningarna går du en kort promenad igen så muskler och leder slappnar av och stäcks ut. Vi ska undvika skador eller att hunden blir rädd.

Genom att ha en stadig sele kan man lättare hjälpa till att stabilisera hunden och stötta när den ska upp eller ner från ett hinder. Ha ett lite kortare koppel än annars, så trasslar man inte in sig så mycket, kopplet ska knäppas fast på ryggen.

Man får till en början vara beredd att ta emot hunden när den testar att ta sig upp på nya objekt. Viktigt är att gå fram på hundens villkor, utmana men inte skrämma. Belöna och ha roligt tillsammans med din hund.

Du ansvarar själv för att du använder dogparkourbanan på ett säkert sätt! Du känner din hund och dess förmåga så skaffa dig den kunskap som behövs för att jobba med din hund på banan.

Om det är fler som använder parkourbanan samtidigt, vänligen samarbeta.

Kontrollera hinderbanan innan ni påbörjar träningen så allt är som det ska. Hinderbanan är ingen lekplats för barn, du som förälder ansvarar för dina barn!

Ha roligt tillsammans med hunden!

Ge hunden utrymme om de vill göra en övning eller inte och anpassa hindren utefter hundens förmåga och dagsform. Börja med enkla övningar, uppmuntra och belöna hundens försök till att göra ett beteende, sedan gör man det svårare genom att höja hindren, sänka måtten för ”under”, minska bredden för ”balans” och ”genom” osv. Då kan hunden redan själva övningen, bara lite mer styrka eller precision som krävs!

Dogparkour är mycket bra för hela hunden, både fysiskt och psykiskt. Den blir stark i kroppen och får bra balans och koordination. Dessutom får den bra självförtroende när den klarar olika hinder och utmaningar

Arrangerande klubb fritar sig och sina funktionärer från allt ansvar för skada eller förlust som kan uppstå för hundägare i samband med utställning, prov, tävling eller beskrivning. Detsamma gäller skada som förorsakats av hund under pågående utställning, prov, tävling eller beskrivning om skadan inte bevisligen varit en följd av uppenbart bristande arrangemang.

Hyr parkourbanan

Senast uppdaterat: 26 sep 2024 @ 20:48